Tre enkle retter med sesongens rotgrønnsaker | Bama

Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Tre enkle retter med sesongens rotgrønnsaker

Nå er rotgrønnsakene i sesong og vi har tre knallgode oppskrifter som du tilbereder i en fei. Gled deg!

For kokk Jan Robin Ektvedt er noe av sjarmen med å lage mat at det dukker opp nye råvarer i sesong. Akkurat nå er det rotgrønnsaker som han aller helst svinger kokkekniven sin over, og tryller frem retter som en superenkle å få til og som smaker himmelsk.

Beter: Fargerike rotgrønnsaker med lang historie

Beter kommer i flere farger. Rødbeten, den litt mer ukjente gule beten og den herlige rød- og hvitstripete polkabeten – som egentlig heter chioggiabete – er fine bekjentskaper på tallerkenen.

Rødbeten har vi dyrket i Europa i flere tusen år, og det er det gode grunner til. Den er rik på kostfiber og B-vitaminet folat, en kilde til kalium – og god på smak. Det er også gulbeten og polkabeten, som har en litt mildere smak enn sin røde slektning. 

Pastinakk: Rå utfordrer

Pastinakken, med sin nøtteaktige smak, er en velkjent og populær ingrediens i supper og gryter, men har også stjernekvaliteter i rå tilstand. Gjør som Jan Robin og forvandle rotgrønnsaken til knasende sprø chips.

Pastinakken kan generelt sies å ha samme bruksområder som poteten, og kan dermed brukes til det meste. Pastinakken er rik på folat og kostfiber, samt en kilde til kalium og C-vitamin.

Sellerirot: Aromatisk godbit

Sellerirot har vært en fast ingrediens i det norske kostholdet siden tidenes morgen. Og særlig i klassikere som fersk suppe, lapskaus og hønsefrikassé.

Under skallet på denne knudrete roten skjuler det seg et sprøtt og hvitt fruktkjøtt med aromatisk duft og en søtlig, litt skarp smak. Sellerirot kan rives rå til salat, stekes, bakes, kokes, moses, kjøres til puré eller brukes til grønnsakschips. Den er rik på folat og kostfiber, og er en fin kilde til C-vitamin, kalium og kobber.